Sribuza/Zabaj
Sejak zaman Khalifah Usman ra-di mana
pada masanya Islam masuk ke Jawa dan utusan-utusannya telah sampai ke negeri
Cina-orang-orang Arab telah berangkat ke Laut Putih dengan kekuatan angkatan
laut dan serangan-serangan yang dahsyat untuk menguasai pulau-pulau yang dekat
dengan pantai-pantai yang dikuasai Islam. Tujuannya adalah untuk mencegah
timbulnya kekacauan yang dilakukan para penduduk pulau-pulau yang berdekatan
dengan pesisir negeri Syam.
Pada
tahun 27 atau 28 H (647 M) kaum Muslim mengadakan pertempuran laut di Kepulauan
Cyprus. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dikatakan bahwa
Rasulullah SAW bangun dari tempatnya dengan tertawa. Lalu Ummu Haram bertanya
kepada baginda SAW, "Apa yang membuatmu tertawa, wahai Rasulullah?"
Rasulullah menjawab, "Orang-orang di antara umatku menunjukkan kepadaku
sebagai pejuang fi sabilillah yang
mengarungi gelombang laut seperti raja-raja
di atas singgasana." Lalu Ummu Haram berkata kepada beliau,
"Mohonkanlah kepada Allah agar Ia menjadikan aku termasuk di antara
mereka." Lalu Rasulullah pun mendoakannya. Ummu Haram mengarungi laut di
masa Muawiyah berkuasa di Syam, pada masa kekhalifahan Usman.[1]Pada waktu inilah
harus kita faham bahawa Islam sudah mula menggunakan jalan laut untuk melaksanakan
usaha-usaha dakwah. Seperti yang kita faham sesungguhnya pedagang-pedagang Arab
sudah lama mengatahui jalan ke China dan sudah pastilah mereka ini telah
melalui lautan kita ini.
Pada tahun 657M Muawiyah Ibn Abu
Sufyan telah mengisytiharkan dirinya sebagai Khalifah Umayyah yang pertama dan meninggal
dunia pada 680M. Pada zaman Daulah Umayyah armada Islam mula diperkuatkan untuk
menghadapi serangan daripada kerajaan Rom. Maka dari situlah kita boleh
beranggapan bahawa berkemungkinan “utusan” dari Umayyah lah yang telah dihantar
ke pulau-pulau Melayu.
Kerajaan Islam paling awal pernah wujud di alam Melayu dari sumber China bernama Ta-Shi[2] pada tahun 650M [3] Kerajaan ini kemudiannya bersatu dengan kerajaan Perlak[4] dengan memakai nama Ta-Jihan sehinggalah ia digantikan dengan nama Samudera. Satu lagi rujukan yang masih awal dan sejauh dari fakta-fakta yang berkenaan ialah ketibaan duta Arab pertama datang ke Istana Cina yang direkodkan pada tahun 651 AD dalam Kiu Tang-Shu dan wakil raja tersebut diberikan nama sebagai Ta-shi, nama peribadi Ta-Shi tersebut ialah Han-mi-mo-mo-ni, berkemungkinan membawa maksud Amir al-Mukmin atau khalifah orang-orang mukmin, yang pada masa itu disandang oleh Saidina Uthman. [5]
Kerajaan Islam paling awal pernah wujud di alam Melayu dari sumber China bernama Ta-Shi[2] pada tahun 650M [3] Kerajaan ini kemudiannya bersatu dengan kerajaan Perlak[4] dengan memakai nama Ta-Jihan sehinggalah ia digantikan dengan nama Samudera. Satu lagi rujukan yang masih awal dan sejauh dari fakta-fakta yang berkenaan ialah ketibaan duta Arab pertama datang ke Istana Cina yang direkodkan pada tahun 651 AD dalam Kiu Tang-Shu dan wakil raja tersebut diberikan nama sebagai Ta-shi, nama peribadi Ta-Shi tersebut ialah Han-mi-mo-mo-ni, berkemungkinan membawa maksud Amir al-Mukmin atau khalifah orang-orang mukmin, yang pada masa itu disandang oleh Saidina Uthman. [5]
Menurut
catatan China, orang Arab telah datang di tanah Jawa pada 674M-675M[6]dan telah
mendirikan perkampungan di Sumatera Utara pada tahun 684M dan pada masa yang
sama juga Islam telah sampai ke China sejak abad ke-7 M, yakni abad Pertama
Hijriyyah, dan dibawa oleh orang Arab sendiri. Sehubungan dengan itu, rekod
sejarah China ada menyatakan bahawa pada zaman pemerintahan Thai Sung (627 –
655M) sekumpulan orang Islam di bawah pimpinan Ibn Hamzah, iaitu anak kepada
Hamzah b. ‘Abdul Muttalib, sepupu Rasulullah s.a.w., telah datang ke China dan tinggal di kawasan
San Gan Fou. Kumpulan pertama ini diikuti pula oleh
Muslimin yang lain yang
mengikuti jalan laut dan tinggal di Yunnan (selatan China). Mereka dan termasuk
juga orang Parsi telah datang ke China ketika itu kerana hubungan perdagangan
adalah cukup baik antara Asia Barat dengan China.[7]Dalam rekod
China yang lain juga dinyatakan telah datang beberapa kali utusan dari Arab
Istana China dari zaman Umayyah hinggalah Abbasiyah [8]ada juga
pendapat yang menyatakan kehadiran Saad Ibn Abi Waqqas ke China pada tahun
651M, sesetengah sejarawan mengatakan beliau datang melalui darat dan ada pula
yang mengatakan beliau datang dari laut.[9]
Walaubagaimanapun jika dirujuk dari Hayatus
Sahabah pula menyatakan bahawa bukanlah Saad Ibn Abi Waqqas tetapi Saad Ibn
Lubaidal yang telah sampai ke China, walau apapun pendapat –pendapat ini tetapi
tetaplah mempunyai persamaan iaitu Islam telah sampai ke China samada melalui
darat atau laut.Didalam catatan Mas’udi yang tiba disini pada 950M pula ada menyebut “dengan kapal kecil mereka berpusing mengelilingi kapal yang singgah ke tempat mereka dan kemudian menembak pelbagai jenis panah beracun” Paul Wheatly mempercayai ia merujuk kepada Orang Laut yang berada di Pulau Tioman.[10]
Menurut al-Masudi Maharaja Sriwijaya memiliki empayar yang sangat luas
dan kekuasaannya mencakupi 6 lautan hingga ke laut Annam (Champa). Menurut
catatan beliau pada 955M kekuasaan Sriwijaya termasuklah pulau-pulau
yangterletak didalam Laut China Selatan dan Kalah(Kedah) . Di dalam satu lagi kerja (955 AD) beliau pengarang yang sama menyatakan
bahawa Maharaja adalah raja kepulauan
Zabag dan pulau-pulau lain di laut China, antaranya ialah Kalah dan Sribuza .Sribuza berkeluasan kira-kira 400 parasangs[11] dan dari benua dipenuhi dengan
pelbagai tanaman. Putera ini juga mempunyai kepulauan Zàbag dan Râmnî dan
banyak lagi yang saya tidak dapat menamakan
dan kerajaan Sriwijaya berkuasa atas semua laut yang keenam, atau
lautan Campa (iaitu Annam) . Alberuni menyatakan bahawa kepulauan Zâbag dipanggil
Suvarnadvipa di India. Ibn Sa'id (abad
ke-13) mengatakan, kerajaan Zâbag sangat terkenal dikalangan pengembara. Pulau yang
terbesar ialah Sribuza[12], 400 batu panjang (utara ke selatan) dan 160 batu lebar. Adalah untuk
untuk memasuki negeri tersebut melalui jalan air dan pusatnya dikenali sebagai Sribuza,
sehingga yang satu cabang daripada menembusi laut, terletak di tengah-tengah
pulau itu . Sekali lagi pengarang yang
sama memerhati: Cerita mengenai Maharaja Sriwijaya sangat banyak dicatat
didalam pelbagai buku . Emas terbaik boleh didapati di sana. Maharaja mereka diperkirakan
sebagai antara Maharaja yang sangat kaya di kalangan raja-raja terkaya di
India, dan beliau memiliki bilangan terbesar gajah. Kepulauan yang terbesar di
Nusantara ini terletak kota Maharaja dimana keluasannya adalah 200 batu panjang
dan kira-kira 100 batu lebar. [13]
Pada pendapat Roland Braddell, para pedagang Arab
menyebut Sriwijaya sebagai Zabag (Sabak). Manakala Jean Sauvaget menolak
perkataan Sribuza itu kerana menurut terjemahannya dari penulisan Abu Zyad Hasan didalam kitab Akhbar as-sin wa I-hind (Hikayat China dan
India)[14]
penulisan Arab tidak sama dengan bunyi sebutan
dalam bahasa Arab dan ia perlu ditafsirkan megikut sistem transkripsi Arab
tertua kerana huruf v diterjemahkan
menjadi huruf b dan huruf j sebagai z. Dari pembacaan diatas maka
fahamlah kita dimana kedudukan Sriwijaya sebenarnya. Maka sekarang kita
melanjutkan pula pencarian kita dimanakah Sribuza itu dan mengapa pada waktu
itu orang-orang Malayu dipanggil Saba’. Haruslah diingatkan bahawasanya Melayu
itu bangsanya hingga ke Tanah Arab.[15] Muhammad Ibn
Ahmad al-Biruni mencatatkan bahawa Kepulauan Zabaj itu juga disebut sebagai
Suvarnadipa (Pulau Emas) oleh orang-orang Hindu. [16]
Antara buku
–buku penulisan dari Arab yang menerangkan tentang Kerajaan-kerajaan Nusantara
ialah:
1) Al
Masalik wal Mamalik (Book of Roads and
Kingdoms) – Ibnu Khardazbah[17]
2) Kitab
al-Buldan (Concise Books of Lands) –
Ibnu Faqih[18]
3) Silsilat
at Tawarikh – Saudagar Sulaiman dan Abu Zeidal Hassan
4) Muruju’z
Zahab (Meadows of Gold) – Al-Mas’udi [19]
5) Kitab
al-Hind (The Book of India) – Al
Biruni
6) Akhbar
al-Sin wa’l-Hind - Abu Zaid
7) Kitab
al-buldan - Ya’qubi[20]
Maka dari
merekalah perkataan-perkataan seperti
Kalah ,Zabaj, Sribuza, Sarirah dan lain-lain dikenali. Kisah 1001 malam
juga menyebut pulau-pulau di Nusantara ini sebagai Waq-waq*.[21]
[1]
Islam Di Timur Jauh – m/s 3; Sayid Alwi bin Thahir bin Abdullah al-Haddad
[2] Ta-Shi
merujuk kepada bangsa Arad di Tayy, yang mana mungkin sudah sampai ke China
dimana mereka adalah pedagang Nestorian dari negeri al-Hira- Saudi
Armco World Magazine Vol 56, Number 4 – Paul Lunde
Menurut beliau bersandarkan
dari sumber-sumber China “Raja Ta-Cheh” itu bermaksud Raja Arab.
[4] Perbalahan di antara
masyarakat Islam di Timur Tengah khususnya antara golongan Sunni dengan Syiah
pada abad ke-9M juga telah memesatkan lagi hubungan antara Jazirah Arab dengan
Nusantara. Dalam sebuah kitab hasil karya seorang Parsi, Abu Ishak Makrani
al-Fasy, Idharul Haqq fi Mamalakatil Felah wal Fasi dicatatkan bahawa bahawa kira-kira tahun
820M, satu rombongan pendakwah yang diketuai ulama yang dikenali sebagai
Nakhoda Khalifah telah mendarat di Perlak. Perlak ketika itu merupakan sebuah
petempatan baru yang diketuai oleh seorang bangsa Parsi. Anggota rombongan ini terdiri daripada 100
orang Arab, Parsi dan Hindi. Mereka dikatakan bermazhab Syiah. Salah seorang
daripada anggota rombongan itu, Ali ibn Muhammad ibn Ja’afar as-Sidiq telah
mengahwini puteri Perlak, Puteri Makhdum Tansyuri. Zuriat mereka yang bernama
Syied Abdul Aziz merupakan pengasas kesultan Perlak pada tahun 840M. Baginda
bergelar Syied Maulana Abdul Aziz Syah- Prof. Madya Dr Ahmad Jelani Halimi;
Pusat Pengajian Jarak Jauh USM-Seminar Diaspora Arab Nusantara: Peranan dan
Sumbangan
[5] CHAU JU-KUA: His Work on
the Chinese and Arab Trade in the twelfth and thirteenth Centuries, entitled
Chu fan chi, - m/s 119 ;
Translated from the Chinese and Annotated By Friedrich Hirth and W.W Rockhill
[6]
Terdapat
pula pendapat mengatakan Ta-Shih itu merujuk kepada pulau Jawa kerana andaian
mereka terhadap peristiwa mereka bertemu dengan Ratu Sima(Ratu Kalingga di Jawa
Timur; Ho-Ling). Lihat juga Asia
Tenggara Tradisional - ms 63; Abdul Rahman Hj Abdullah (USM) - Begitu juga
pendapat lain mengatakan percubaan Raja Ta-Shih
menyerang Jawa pada 674M. Lihat juga The Indianized States
of South East Asia – m/s 79-80; G.Coedes; Pada tahun 644-645M, pada waktu utusan pertama daripada Holing/Jawa tiba,
disebut dalam Sejarah Baru Dinasti Tang utusan dari Mo-lo-yu telah tiba. Nama
ini merujuk kepada Melayu yaang terletak di pantai timur Sumatra di tengah
Jambi, pengembara I-Tsing pernah singgah disini pada 671M, dan dari beliau kita
mendapat tahu bahawa Melayu sudah diserap masuk kedalam Shih-li-fo-shih (Sriwijaya) antara tahun 682M –
692M.
[7] Kertas
Kerja bertajuk : Perkembangan Islam di Nusantara dan Hubungannya Dengan
Golongan Arab - m/s 3-4 ; Prof. Madya Dr.
Hj. Fadhlullah Jamil
[9] A Brief
Study of The Introduction of Islam To China – Chen Yuen
[10]
The Pahang coast was the haunt of Orang Laut, a people described by Arab
encyclopedists as having black wavy hair, strange figures dan wearing metal
collars - Impressions of the Malay Peninsula in Ancient Times - m/s 78; Paul
Wheatly
[14] Ibid - m/s 71
Merchant
cessels made their South-East Asian landfall at Kalah, where they replenished their
water casks from wells within the city.
[16] Impressions of the Malay
Peninsula in Ancient Times -
m/s 33; Paul Wheatly
[17] The most important surviving document on
international trade in the ninth century is a brief account of Ibn Khurdabbih a
director of the government postal service in Baghdad, called Kitab al Masalik
wal Mamalik (Book of Roads and Kingdoms). It describes the overland and
maritime routes that linked the Abbasid Empire to the world, including
description the sea routes to India, Malaya, Indonesia and China. Most
interestingly, Ibn Khurdabbih account describes regular, organized long
distance trade between Western Europe and China long before the days of Marco
Polo - Saudi Armco World Magazine Vol 56, Number 4 – Paul Lunde
[18] Nama sebenar beliau ialah Ibn al-Faqih al-Hamadani
yang berasal dari Parsi, seorang ahli sejarah dan geografi yang terkenal pada
10M- Islamic Desk Referance – m/s147; E.J Donzel
[19] Abu al Hassan Ali bin
al Husin bin Ali Al-Mas’udi, meninggal dunia pada 346H/957M. Beliau mendapat
pendidikan di al-Rayy (Tenggara Tehran), Baghdad, Kufah, Basrah, Syam dan Mesir
dan kemudian menetap di Baghdad. Bukunya iaitu Muruj al Zahab Wa Ma’adan al-Jauhar adalah sebuah buku sejarah dan
geografi yang disusun mengikut tempat-tempat. Beliau juga memberi perhatian
kepada sejarah bangsa bukan Islam disamping sejarah Islam. – Pensejarahan Awal
Umat Islam (Wan Yahya Wan Ahmad-UM).
Al-Mas'udi menghabiskan waktu 25 tahun dalam perjalanannya.Sejarawan Jidi Zaidan
mengatakan bahwa al-Mas'udi sampai ke Cina melalui laut dan mengelilingi Lautan
Hindia. Jadi perjalanannya mencakupi wilayah India, Lautan Hindia, Lautan
Atlantik, dan antara Laut Merah dan Laut Qazwein.Ia memiliki beberapa karangan:
Muruj
adz-Dzahab wa at-Tanbih wa al-Asyraf, Dzakhair al-Ulum wa Maa Kaana fi Sairi
ad-Duhur wa Akhbar az-Zaman, al-Bayan fi Asma' al-Aimmah. Sebagian orientalis mempelajari kitab-kitabnya. Kitab-kitab ini
terdapat dalam bentuk tulisan tangan di Istanbul dan Paris.- Lihat juga Islam
di Timur Jauh - m/s 18; Sayid Alwi bin Thahir bin Abdullah al-Haddad.
[20] Kitab al-buldan ini merupakan kitab geografi. Justeru itu judul
yang sama digunakan oleh Ya’qubi dan Ibn al-Faqih. Walaupun kelihatannya Ibn
al-Faqih menyalin kembali apa yang terdapat dalam tulisan Ibn Khurdadhbih
dan Akhbar
al-Sin, namun terdapat beberapa tambahan dilakukannya terutama ketika
menjelaskan sebuah kerajaan yang terdapt di Sumatera Utara iaitu Ramni. -
Hubungan Awal Arab Nusantara (Abad Pertama – Abad ke-15) , Prof. Madya Dr Ahmad
Jelani Halimi; Pusat Pengajian Jarak Jauh USM-Seminar Diaspora Arab Nusantara:
Peranan dan Sumbangan
[21] Sejarah
umat Islam Jilid 4- m/s 428; Buya Hamka
Tiada ulasan:
Catat Ulasan