Isnin, 10 April 2017

NEGERI CAHAYA (CHAIYA) : DIMANA SEJARAHNYA ?

Negeri Chaiya, Thailand

Sepanjang membuat penyelidikan tentang hubungan Melayu - Siam ini terdapat banyak perkara yang masih dianggap misteri oleh sejarawan -sejarawan dunia dan tempatan (Thai-Malaysia_ berkenaan negeri di Segenting Kra. Sebenarnya sudah banyak hipotesis dibuat hingga ke hari ini di semua lapisan masyarakat. Namun sejauh mana usaha telah dibuat untuk melihat semula kearah tamadun ini?. Adakah sekadar habis di fb? atau adakah telah wujud sebarang penemuan baru dalam dunia sejarah? atau adakah sudah ia dibiarkan begitu sahaja?

Dalam konteks wilayah hari ini. Kawasan Cahaya atau nama Thainya disebut Chaiya berada di dalam kawasan yang sudah terpisah dengan Alam Melayu. Mungkin kerana anggapan itu orang Melayu di lain-lain negara yang masih mengekalkan identitinya sudah terlupa tentang negeri ini, sepertimana yang dapat kita lihat kepada Patani.Berbeza dalam hal Patani rakyat Patani dari dulu lagi hingga ke saat ini masih mempertahankan jati diri mereka sebagai orang Melayu dan terpenting sekali ialah Islam.

Bagi negeri - negeri lain pula, mereka walaupun dianggap sebagai Melayu atau tergolong dalam Polinesia namun anutan agama yang mereka percaya adalah berbeza dari orang Patani dan Malaysia. Oleh itu adakah kerana faktor ini yang menyebabkan tiada usaha dari mana - mana pihak untuk mengakskavasi tamadun mereka?. Maksudnya ialah Thai dengan kebangsaan Thai manakala Malaysia dengan Islamnya.. jadi apakah pertembungan ini menguntungkan mana-mana pihak?. Anda jawab...

Berbalik kepada Negeri Cahaya ini, amat jarang sekali disebut tentang negeri ini terutamanya pada abad ke 19, dan hampir tiada lansung perihal negeri ini kemudiannya jika dipandang pada sudut hubungan Melayu-Siam pada abad 16M-20M seolah-olah ia adalah sebuah negeri yang dilupakan terus dan telah menjadi Siam sepenuhnya. Walaupun begitu jika dibaca pada abad pertama hingga ke abad ke 8M.. ada disebut tentang nama negeri ini beberapa kali terutamanya apabila kita membaca hal-hal berkaitan arkeologi. Antaranya G.Coedes dan HG Quadritch.

Merekalah antara penggerak yang membuka kepada penemuan-penemuan artifak yang telah membuktikan bahawa wujudnya sebuah tamadun di kota itu. Apakah nama Cahaya itu sebuah penjemaan semula? Namun hakikatnya Cahaya itu datang dari perkataan Cahya dalam bahasa Sanskrit dan dengan penemuan Lingam membuktikan bahawa sudah wujud kerajaan tua di kawasan itu sepertimana wujudnya Tambralingga di Patani. Sesuatu yang perlu dilihat ialah apakah negeri Cahaya dan Terang itu sebuah negara besar di tengah genting melayu? Apabila di gabungkan ia berbunyi Cahaya Terang! atau apakah ia juga termasuk di dalam penguasaan kerajaan Kedah Tua pada suatu masa dahulu ?.

Namun sejauh manakah proses sejarah ini berlaku dan bagaimanakah pula kita cuba mempertemukan titik sejarah ini? Misteri yang hanya dapat dirungkai sekiranya anda sendiri membuat kajian dan menilainya!..

Rundung Cahaya Terang di Ujung Salang Negeri Kedah
Kota Seribu Raja Berdelung Singora (Bukit) di Langkasuka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan