Dalam catatan sejarah Greek dan
India Semenanjung ini perah digelar bumi emas atau semenanjung emas dan
Prapanca pernah mencatat bahawa emas itu ialah padi yang menguning, dari jauh ia kelihatan seperti lautan emas.
Di awal catatan ini sukar hendak
dinyatakan dengan kata-kata yang dapat difahami oleh semua pihak. Mungkin juga
penulisan ini akan disalah tafsir oleh beberapa golongan. Namun ini sekadar
pendapat yang ingin saya lontarkan moga-moga menjadi penggerak kepada lapisan
yang akan datang. Artikel ini secara umumnya berkaitan dengan kefahaman dan
pemahaman sejarah negara. Sejujurnya berapa ramai daripada kita yang meminati
sejarah? Berapa ramai yang membaca sebuah artikel sejarah sekali imbas? Berapa
ramai dari kita yang mengagumi sebuah penulisan sejarah? Dan berapa ramai pula
yang benar-benar memahami erti dan nilai sejarah itu?
Di suatu sudut yang tenang kelihatan
sejarah negara yang ditulis dan dipapar berlanjutan selama berabad-abad tanpa
sebarang perubahan. Namun darsawarsa kini lebih menginginkan suatu suara yang
maha kuat bagi menguatkan akar sejarah bangsa Melayu. Namun disebalik kedua
pertembungan itu sejauh mana sejarah negara ditulis pada hari ini? Dan dimana seharusnya
dimulakan agar kefahaman dan pemahaman sejarah negara dapat diimplementasi dan
dijamah dengan selera oleh semua pihak? Dalam mempersoalkan kesemua itu tidak
dapat tidak kita perlu menulis akan sejarah kaum lain yang bersama-sama
membangunkan negara ini. Untuk meyatukan
kesemua fahaman itu maka ia perlu bermula dari pendidikan. Bukankah “melentur
buluh itu dari rebungnya”. Seharusnya kesemua pihak yang berkaitan
perlu memandang perkara ini dengan lebih telus.
Ini sekadar lontaran pandangan dari
orang yang diluar bidang pendidikan namun saya yakin ramai diantara kita yang
mempunyai sikap akan sayangkan bangsa dan ingin memelihara kesucian sejarah
yang terpelihara selama ini. Ketika kecil kita tidak menghargai nilai-nilai
estetika dan nostalgia sejarah itu. Sejarah itu meliputi semua perkara bermula
dari lahirnya manusia hinggalah beliau mati tapi ketamadunan sejarah ini
mempunyai konteks yang luas yang melibatkan kaum dan tokoh-tokoh yang berada
dalam tamadun itu. Jadi dimana Sejarah Melayu pada waktu ini seandainya
dilaraskan pada jalan pendidikan kebangsaan?.
Beberapa tahun terbelakang atas
usaha dan keinginan semua pihak, maka Subjek Sejarah telah dijadikan subjek
wajib lulus bagi peringkat SPM. Namun bila ditanya kepada para guru masih lagi
terdapat rungutan dan suara-suara bahawa subjek sejarah itu adalah subjek yang tidak laku dan
peratusannya biasa-biasa saja kerana “cukup untuk lulus”. Maka apakah
kesan jangka panjang apabila perkara ini berlaku?. Apakah dengan menjadikan
Sejarah sebagai subjek wajib lulus akan menimbulkan minat rakyat Malaysia untuk
meminati sejarah? Anda punya jawapannya tersendiri. Kini subjek sejarah mula
dibawa semula ke peringkat sekolah rendah untuk pelajar darjah 4. Pada zaman
70an dan 80an Sejarah dimasukkan kedalam
subjek Alam&Manusia yang menggabungkan kefahaman geografi dan sejarah.
Namun jika diperhalusi dengan lebih dalam pada zaman 60an, pelajar darjah 4
diwajibkan untuk membaca Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah
https://faqirullah1958.wordpress.com/category/buku-buruk/page/2/ |
“Hendak
meracun pokok racunlah akarnya hendak meracun bangsa racunlah sejarahnya”
Pasti ramai yang terbiasa dengan
kata-kata ini. Namun apakah tanah yang sudah diracun itu pokoknya tidak tumbuh
kembali? Nah! Sedang Allah sendiri memberi jawapan kita yang manusia ini
lansung tidak membuat apa-apa dan hanya berpegang kepada kata-kata tersebut.
Hiduplah sekalian bangsa Melayu didalam Mitos Bumi Emas yang terkhayal dengan
segala dakyah dan muslihat bangsa penjajah selama ratusan tahun ini. Umpama
bani Israel yang disumpah merayau-rayau dibumi sendiri, keliru dalam mencari
jalan untuk bebas. Apakah tujuan sebatang pokok itu diracun? Adakah untuk
digantikan dengan pokok lain? Atau dibiarkan begitu sahaja supaya kawasan
tersebut kelihatan bersih?. Sedarlah walau pokok apa pun yang ditanam
rumput asal tetap tumbuh kembali. Cukuplah kita berkata dan mendengar “segala
hasil mahsul dan karya moyang kita sudah dilarikan orang, sudah dimusnahkan dan
sudah tiada apa lagi hendak dicari”. Apakah tidak ada lansung sisa-sia
yang ditinggalkan nenek moyang kita?
Hari ini dengan segala teknologi
sudah mula nampak apakah sejarah yang sebenar berlaku pada zaman dahulu para
cendekiawan kita telah menemui pelbagai manuskrip Melayu yang berada di serata
dunia. Hasil usaha ini maka terpaparlah kisah suka duka sebenar kepada sejarah
tanah air. Namun didalam kesemua itu sudah kelihatan jelas bahawa sejarah
tamadun bangsa Melayu juga tidak kurang hebatnya. Bangsa Melayu terkenal dengan
sikap pelautnya, suka berniaga dan tidak suka berperang (hanya apabila keadaan
memaksa). Contoh yang paling jelas ialah Kesultanan Melaka, walaupun tamadun
Melaka masih lagi menjadi misteri namun tidak dapat tidak kesemua pihak
bersetuju bahawa bangsa Melaka pada waktu itu sudah pandai menggunakan
teknologi pada zaman tersebut. Adalah amat mustahil sekiranya orang-orang
Melayu pada ketika itu hanya menggunakan peralatan tradisional kerana Melaka
adalah sebuah pusat entrepot paling maju di Asia dan telah menjadi pusat
perhubungan diantara timur dan barat. “Pelaut Melayu merupakan golongan perantara
yang menghubungkan pedagang-pedagang dari India dan sebelah Barat dengan
pedagang-pedagang China dan sebelah Timur”[1]. Oleh
itu sekiranya dibuat penjajaran antara kesemua tamadun didunia pada waktu itu
apakah Melaka tidak menerima kesan yang sama?. Apakah Melaka tidak pernah
melihat meriam, senapang dan pistol? Apakah Melaka itu tidak disebut-sebut
sebagai tamadun Melayu yang gah?. Oleh itu mengapa didalam sistem pendidikan
hari ini yang dipaparkan hanyalah senjata tradisional Melayu?.
“John Crawfurd
memetik catatan De Burros dalam bukunya, A Descriptive Dictionary of the Indian
Islands and Adjacent Countries, bahawa ketika Portugis menawan Melaka dahulu,
mereka berjaya merampas antara 3000 hingga 8000 senjata api daripada Melaka,
dan De Burros sendiri mengatakan bahawa Portugis sendiri tidak mampu untuk
menghasilkan senjata api sebanyak itu. Bahkan catatan De Burrous menjelaskan
lagi kepada kita bahawa Portugis menjumpai sebuah meriam Melayu Melaka yang
jauh lebih besar daripada meriam yang dipunyai oleh Portugis dan meriam itu
telah dihantar ke India.
Catatan yang lain pula, seperti yang
dinukilkan oleh Godinho Eredia dalam buku Asia Portugueza, karya Manuel de
Faria Y Souza dalam E. Koek, Portuguese History of Malacca, sewaktu kedatangan
Portugis di Melaka, jumlah meriam yang dipunyai kerajaan tersebut adalah sangat
banyak. Tiga ribu pucuk meriam besar telah dijumpai dalam kota Melaka, 5000
pucuk lagi telah sempat dibawa lari oleh tentera Melaka apabila kota itu
tumbang.
Albuquerque menyatakan bahawa terdapat 2000
pucuk meriam yang diperbuat daripada tembaga dan yang lain diperbuat daripada
besi di Melaka. Faria y Souza mengatakan bahawa sebahagian besar daripada 8000
pucuk senjata api atau meriam yang dipunyai kerajaan Melaka adalah berasal dari
Pahang. Ini bermakna Pahang merupakan sebuah negeri penghasil senjata api yang
berkualiti dan banyak pada zaman itu.”
Menurut Eredia lagi, semua meriam-meriam
itu dihasilkan dengan amat baik dan tidak dapat ditandingi walaupun dengan
meriam buatan Portugis. Daripada catatan Eredia ini, dapat disimpulkan bahawa
teknologi senjata api yang dimiliki oleh bangsa Melayu Melaka pada waktu
tersebut adalah sama tarafnya dengan teknologi persenjataan orang Eropah,
malahan mungkin lebih baik.”[2]
Pelik
tapi benar tapi inilah hakikat yang semenjak merdeka lagi ditanam didalam minda
Melayu bahawa orang Melayu ini sama tarafnya dengan kaum asli Amerika dan
Australia. Lemah dan tidak berdaya dan kekal sesatlah bangsa Melayu seterusnya
hingga hari ini.
Memetik
kepada hala tuju pendidikan Sejarah Malaysia:
“Sejarah
ialah mata pelajaran teras di peringkat sekolah menengah. Mata pelajaran ini
bertujuan melahirkan warganegara yang mempunyai perasaan bangga dan cinta akan
tanah air, bersemangat kekitaan dan perpaduan serta menjadi warga dunia yang
mewujudkan persefahaman di peringkat antarabangsa. Kandungan Sukatan Pelajaran
Sejarah Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah merangkumi aspek Kajian Sejarah
Tempatan, Sejarah Negara Malaysia dan Sejarah Negara Luar yang berkaitan.”[3]
Apakah
yang dapat anda fahami?, Bukankah penulisan dan pengolahan Sejarah negara perlu
ditulis dengan lebih telus? sekali lagi saya tegaskan pendapat yang dilontarkan
adalah dari orang yang berada diluar sistem pendidikan yang terdiri daripada
peminat sejarah, pemerhati dan para ibu bapa. Saya memandang kearah sistem
pendidikan Indonesia yang terasnya Pancasila (Rukun Negara), bagaimana mereka
berjaya menyatupadukan seluruh pulau-pulau dibawah satu pendidikan yang sama
dan menjadikan seluruh warganya sangat mengagumi sejarah bangsa mereka dan
hampir menidakkan kebenaran bahawa mereka pernah dijajah Belanda. Pernah terfikirkah kita bagaimana mereka sangat menyanjungi Presiden Ir.Sukarno dan
segala tamadun yang pernah mereka capai? Adakah nasionalisme bangsa itu bermulanya dengan politik? Tidak! Semua itu bermula dengan pendidikan!. Sudah sampai masanya sistem pembelajaran sejarah harus dinilai semula agar lebih kukuh dan memperkuatkan jati diri bangsa Melayu khusunya.
Saya mengakhiri penulisan ini dengan
persoalan-persoalan yang harus kita fikirkan bersama. Bukan hendak menunjuk
pandai tapi kitalah yang bertanggungjawab kepada anak bangsa seterusnya. Angkatlah sejarah bangsa walaupun terpaksa menelan kepahitan. Moga ia menjadi penawar bagi luka pada masa hadapan. Ingatlah “bangsa berjaya adalah bangsa yang membaca”, bangsa yang
membaca itu akan mempertahankan agama,bangsa dan negaranya dengan cara yang
paling bijak dan menguntungkan. Saya menyeru agar semua kita mendesak kerajaan supaya merombak semula sistem sukatan Sejarah di peringkat sekolah. Jangan biarkan anak bangsa kita berterusan terjajah mindanya. Jika kita ini berjiwa muslim maka pandanglah
akan hebatnya ilmu daulah Umayyah Sepanyol dan Abbasiyah dan jika kita ini
berjiwa bangsa maka lihatlah akan hebatnya penulisan sejarah Melayu yang
dijulang sebagai antara koleksi manuskrip terbaik dunia. “Jangan tanya apa yang bangsa
kamu boleh buat untuk kamu tapi tanyalah apa yang kamu boleh buat untuk bangsa
kamu”. Mulakan langkah dan maralah demi anak cucumu dan bangsa mu!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan