Isnin, 4 Jun 2018

British Lebih Takut Kepada Gerakan Kiri - Islam



Sebenarnya Pakatan Harapan ini adalah bayangan kepada AMCJA-PUTERA yang pernah ditubuhkan pada tahun 1948. Antara tuntutan utama mereka khasnya parti Melayu kiri ialah mahu menjadikan semua kaum sebagai bangsa Melayu. Oleh itu semua kaum harus berasimilasi dengan orang Melayu. 1948 adalah tarikh kemuncak nasionalisme di Malaysia dan Indonesia. Selepas Indonesia mendapat kemerdekaan daripada Jepun manakala Malaysia tidak merdeka atas pelbagai sebab.

Merujuk kepada rekod British UMNO lebih disenangi daripada mana-mana parti Melayu yang lain kerana ia bersifat sederhana dan lebih mahu menjaga hubungan Royalist dan British.

Pendek kata UMNO yang 80% terdiri daripada bangsawan Melayu lebih ingin menjaga hak mereka daripada mempercepatkan kemerdekaan.

Kemunculan PKM telah memudahkan lagi gerakan British menghapuskan semua parti-parti bersifat ultra nasionalis, konservatif dan Islamis. Beberapa sejarawan berpendapat PKM telah dijadikan kambing hitam oleh British bagi tujuan ini kerana 90% ahli PKM terdiri daripada kaum Cina.

Pada masa yang sama kaum lain lansung tidak mempedulikan keadaan Tanah Melayu (TM) yang dianggap bukanlah tanah kelahiran mereka. Di India gerakan pemulihan sedang dilakukan oleh Mahatma Gandhi manakala di China Perang Komunis China dan Kuomintang mencapai babak-babak akhir.

Pemisahan India daripada British menyebabkan British cuba membuat ikhtiar untuk mengawal kedudukan mereka di Selat Melaka kerana keperluan mereka terhadap perdagangan Hong Kong yang akhirnya terpaksa dilepaskan pada tahun 1997.

Penyerahan HK ini secara tidak lansung menyebabkan kegawatan ekonomi kerana ramai pelabur menganggap nilai yuan yang rendah akan menyebabkan kerugian yang teruk.

Berbalik semula kepada sejarah 1948, bagi British gerakan kiri dan Islam lebih menakutkan kerana ia merupakan perjuangan seluruh rakyat TM yang terdiri daripada orang Melayu, Cina Peranakan dan India peranakan (mereka ini banyak di Negeri Selat).

Oleh itu, untuk melemahkan gerakan ini, British telah memberi kata dua kepada pemimpin Melayu samada dibiarkan bersendirian menghadapi PKM atau meneruskan dasar-dasar yang terdapat di dalam Malayan Union.

Akhirnya UMNO telah memilih dasar Malayan Union dengan menggubal beberapa perkara di dalam MU, antaranya ialah menolak dwi kerakyatan. Malayan Union sendiri bermaksud Persekutuan Tanah Melayu dan persetujuan ini telah mendapat tentangan kuat daripada parti-parti kiri Melayu seperti Kesatuan Melayu Muda, Seberkas, Api dan lain-lain.

British juga telah menggunakan taktik menakutkan orang Melayu supaya tidak menerima gerakan AMCJA-PUTERA dengan mengatakan kejayaan gerakan ini akan menghapuskan institusi beraja dan orang Melayu.

Penyingkiran Dato Onn antara lainnya disebabkan oleh beliau telah menegur sifat Sultan yang zalim dan tidak menyebelahi rakyat. Hal ini telah menimbulkan reaksi tidak selesa kepada konservatif UMNO kerana dikhuatiri akan menyebabkan berlakunya pertumpahan darah. Oleh itu Dato Onn disingkirkan dan untuk itu Tunku Abdul Rahman dipilih sebagai Presiden UMNO yang kedua.

Gerakan Islam yang cuba dibawa oleh PKMM dianggap berbahaya dan akan memberi mudarat kepada British dan elitis konservatif UMNO sepertimana yang berlaku kepada golongan priyayi di Indonesia yang membawa kepada Revolusi Budaya yang menghapuskan Raja-raja Melayu di Sumatera.

Hakikatnya golongan kiri ini juga turut dikambinghitamkan untuk menutup kelemahan British akibat perang dunia 2. Tuntutan golongan kiri dan islamis ini menyebabkan British terpaksa mencari penyelesaian dan atas sebab itulah UMNO diwujudkan dan merupakan satu-satunya parti politik Melayu yang mendapat restu daripada British selain MCA dan MIC.

Hari ini kesan gerakan kiri sudah terasa dengan kejayaan PH dalam arena politik Melayu namun gerakan Islamis masih gagal mendapat tempat dikalangan Melayu akibat daripada kesan hubungan Raja dan Rakyat. Kedudukan rakyat ini telah dipergunakan oleh UMNO bagi mendapat sokongan rakyat yang kadangkala menyebabkan Raja/Sultan itu dipersalahkan.

Seharusnya golongan elitis dan royalist diasingkan daripada terlibat daripada arena politik dan perlu bersikap berkecuali. Namun atas semua kesan yang dibawa oleh UMNO dahulu khasnya kedudukan Institusi Beraja harus dipuji kerana mereka telah berjaya mempertahankan institusi ini dengan baik walapun kuasa Sultan khasnya dalam hal ehwal dan adat isitiadat telah dikurangkan lebih rendah lagi.

Wallahualam.

Mohd H Roslan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan