Belakangan ini, suara-suara sumbang yang
mempertikaikan kewujudan Universiti Teknologi MARA (UiTM) sebagai sebuah
institut pendidikan tinggi awam yang khusus untuk anak-anak Bumiputera semakin
lantang kedengaran. UiTM seolah-olah menjadi sasaran serangan dan tomahan
sesetengah pihak dan individu kerana peranannya sangat besar dalam bidang
pendidikan Bumiputera. Artikel ini ditulis sebagai suatu respon buat mereka
yang membenci UiTM dengan berselindung di sebalik tuntutan hak sama rata
sebagai rakyat Malaysia.
Buat pengetahuan para pembaca, sejarah awal penubuhan
dan peranan UiTM bermula pada tahun 1956 di bawah naungan Rural and Industrial Development Authority (RIDA) yang dikenali
sebagai Dewan Latihan RIDA. Idea penubuhan Dewan RIDA ini telah diketengahkan
oleh Datuk Onn Jaafar sebaik sahaja pulang daripada lawatan rasminya ke Ceylon
(Sri Lanka) pada tahun 1951. Setelah RIDA ditransformasikan menjadi Majlis
Amanah Rakyat (MARA), institut pendidikan ini turut dijenamakan semula menjadi
Maktab MARA pada tahun 1965.
Sejak itu ia terus berkembang menjadi sebuah institut
pendidikan utama khusus buat kaum Bumiputera khususnya kaum Melayu dan pada
tahun 1967, ia sekali lagi dinamakan semula sebagai Institut Teknologi Mara
(ITM) dan dinaiktaraf sebagai sebuah universiti pada tahun 1996. Pada 26 Ogos
1999, ITM telah dikenali sebagai Universiti Teknologi MARA (UiTM) secara rasmi
dengan menyediakan pelbagai bidang pengajian berteraskan akademik dan teknikal
yang khusus buat Bumiputera sahaja sesuai dengan tujuan penubuhannya pada tahun
1956.
Jika dirujuk kembali kontrak sosial 1948 dan Perkara
153 Perlembagaan Persekutuan, penubuhan UiTM dan dasar pengambilan pelajarnya
yang hanya terhad kepada kaum-kaum Bumiputera sahaja adalah selari dengan hak
istimewa buat Bumiputera yang telah dipersetujui secara bersama oleh
wakil-wakil kaum imigran itu sendiri sebagai timbal balik di atas kesediaan
kaum Melayu menerima mereka sebagai rakyat negara ini. Dalam bahasa mudahnya,
selagi mana kewujudan UiTM selari dengan peruntukan Perlembagaan, selagi itulah
mereka tidak berhak untuk mempersoalkan dasar-dasarnya yang khusus buat
Bumiputera.
Usah dipersoalkan kewujudan UiTM yang kelihatan
seolah-olah bersifat rasis sedangkan kewujudan Universiti Tunku Abdul Rahman
(UTAR) dan AIMS University itu sendiri ditubuhkan sebagai sebuah institusi
pengajian tinggi yang bertujuan untuk memajukan bidang pendidikan tinggi kaum
Cina dan India walaupun kedua-duanya secara umum masih terbuka untuk disertai
oleh anak-anak dari kaum lain.
UTAR yang ditubuhkan oleh MCA pada tahun 1997 sendiri telah
memperlihatkan sifat kecinaannya apabila menjadikan pendidikan Cina sebagai
asas kepada sistem pengajiannya yang diakui sendiri oleh Presiden MCA, Datuk
Seri Liong Tiong Lai. UTAR diketahui memiliki hubungan persefahaman (MoU) yang
sangat erat dengan Universiti Beijing, China dan Universiti Tsing Hua, Taiwan.
AIMS University pula merupakan sebuah universiti yang ditubuhkan oleh
tokoh-tokoh MIC dan golongan profesional India bagi menyediakan peluang
pendidikan tinggi dalam bidang perniagaan dan sains perubatan buat anak-anak
kaum India di negara ini.
Lebih adil sekiranya mereka yang menuntut hak sama
rata dalam bidang pendidikan tanpa dibatasi isu kaum atau bangsa itu mempersoalkan
kewujudan kedua-dua univesiti yang disebutkan di atas terlebih dahulu sebelum
mahu menyerang UiTM. Kewujudan kedua-dua IPTS tersebut bukan sahaja bersifat
rasis, malahan hak penubuhannya juga tidak pernah tercatat dalam Perlembagaan
seperti mana hak untuk mewujudkan UiTM.
Jika benar mereka ikhlas menuntut hak sama rata dalam
mendapatkan pendidikan tanpa sebarang prejudis, seharusnya mereka perlu
mempersoalkan kewujudan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) yang menjadikan bahasa
ibunda kaum Cina dan India iaitu bahasa Mandarin dan bahasa Tamil sebagai
bahasa pengantar. Jelasnya di sini, kewujudan SJK(C) dan SJK(T) adalah punca
utama berlakunya perbezaan antara kaum yang menghalang kepada pembentukan
sebuah Bangsa Malaysia yang bersatu padu.
Hal ini kerana kanak-kanak daripada pelbagai bangsa
telah pun diasingkan mengikut sistem persekolahan yang berbeza sejak dari kecil
lagi sehingga membentuk pola pemikiran mereka berasaskan kaum dan bukannya
berasaskan perpaduan. Namun begitu, menjadi suatu kehairanan mengapa pula kini
kewujudan UiTM yang berperanan sebagai sebuah institusi pengajian tinggi buat
Bumiputera pula yang dicemuh dan dipersoalkan. Ternyatalah di sini, tujuan
utama pihak yang mempersoalkan kewujudan UiTM bukannya mahu menuntut perbezaan
antara kaum dalam sistem pendidikan dihapuskan, tetapi sebaliknya tujuan utama
pihak tersebut adalah mahu salah satu institusi pengajian tinggi yang menjadi
keistimewaan Bumiputera yang dibubarkan.
Penulis pernah membaca satu pengakuan salah seorang
daripada mereka yang menuntut agar UiTM dibuka kepada semua kaum bahawa mereka juga
merupakan rakyat tulen negara ini kerana telah dilahirkan dan menumpahkan taat
setia mereka hanya kepada negara ini. Oleh itu, mereka berhak menuntut agar
diberi hak yang sama seperti kaum Bumiputera yang lain kerana mereka
berpendapat dalam jangka masa 100 tahun akan datang, tiada lagi istilah kaum
asal, Bumiputera, atau pemilik asal negara ini kerana generasi-generasi akan
datang hanya akan memandang peranan Bumiputera sebagai pemilik asal tanah ini
dan kontrak sosial yang termenterai antara kaum Melayu dengan kaum-kaum imigran
hanyalah sekadar sejarah yang bersifat sentimental semata-mata.
Kesimpulannya, pihak yang “memusuhi” kewujudan UiTM sebagai
sebuah institusi pengajian tinggi Bumiputera boleh dibahagikan kepada beberapa
golongan. Golongan pertama adalah golongan imigran berfikiran rasisme yang
tidak menyenangi wujudnya keistimewaan orang Melayu dan kaum Bumiputera lain di
dalam Perlembagaan Persekutuan, golongan kedua adalah mereka yang tidak
memahami aturan kontrak sosial antara leluhur mereka dengan kaum Melayu ketika
diterima sebagai rakyat di negara ini, dan golongan ketiga pula adalah mereka
yang berpura-pura menyokong konsep Bangsa Malaysia demi memperoleh hak
keistimewaan seperti yang dimiliki kaum Bumiputera pada hari ini untuk
kepentingan diri sendiri. Pepatah Melayu lama seperti Belanda minta tanah dan
kaduk naik junjung, amatlah sesuai ditujukan buat tiga golongan tersebut. Secara
peribadi penulis melihat peranan golongan-golongan tersebut sama seperti
parasit yang amat berbahaya terhadap sisem masyarakat di Malaysia dan wajar
disingkirkan dengan apa jua cara sekalipun secepat mungkin demi keharmonian
antara kaum.
-MOHAMAD HAFEZ MOHAMAD RIPIN
Tiada ulasan:
Catat Ulasan