Ahad, 3 Jun 2018

Srikandi Penulis Inzal


Kisahnya bermula apabila aku membuat ulasan buku Tasjil Anis Salatin.Betulnya dah lama aku gaduh dengan Srikandi Sang Inzal ni. Inzal sebab duduk dalam bayang-bayang sendiri. Takut nak kedepan lepas tu serang orang berjemaah.. haha

Aku je steady lawan semua sorang-sorang. So sambung balik kisah buku tu.

Expectation aku kepada buku tinggi sebab Gading Bertuah tu aku kenal selama 2 tahun. keje sekali.. haha. Tapi buku ni merujuk 17 buku. Fakta dari 17 buku ni di susun, diolah dan dijadikan satu plot cerita dalam buku ini tanpa penambahan pendapat dari penulis. Pendek kata buku ni ala2 Britannica Pax. Senang gila buat duit. Kalau mcm tu lah kehendak masyarakat aku pun akan buat benda yang sama.Alasan - tarik minat orang kepada sejarah dengan bacaan yang ringan.

Lama kemudian aku dan seorang rakan termasuk Gading Bertuah mula berkomen. Sebenarnya takda apa pun, masing-masing kawan aku yang aku kenal dan pernah berjumpa beberapa kali. Tapi entah kenapa Srikandi tu nak tersentap dengan aku. Rangkuman kisahnya bila mana kawan aku tegur tentang kenyataan aku menulis bahawa nama penulis buku Melaka tu bernama Gading sedangkan penulis asal ialah F. Lama kemudian kawan aku cakap aku tak bersikap profesional kerana menyalahkan nama penulis buku itu ialah orang lain. Bagi aku benda tu remehla sebab aku menulis dari sudut peribadi aku yang kenal Gading sebagai suami kepada F. Jadi apa masalahnya? Dh Gading yang amik master habiskan masa 10 thn nk sampai tahap tu boleh downgred diri dan tak pertahankan akademia sejarah baik tutup je fakulti kemanusiaan tu.. 
 

Lantas aku kata

Alah bang.. sy perati je ramai org dlm fb sy ni bila bab SK sapa pun tak beria nk tny sapa dia.. takde lak sape dlm ni tny Profesionalisme dan Intergriti Sejarah dia,, kreadebiliti TP tulis sejarah pun mcm2 alasan bagilah.. semua benda depa buat betul.. Belakang kutuk sana sini..
Buat apa profesionalisme dll kalau dh semua org boleh menulis sejarah.. apa guna tradisi melawan penjajah lagi kalau tulis buku mcm dia, TP dan SK bersifat inklusif takda kemajuan. Alasan mcm aidil ckp akademik tulis jurnal org tak baca.. tulis buku ilmu outdated. Habis ribu riban hutang ptptn tp tulis mcm org bukan bidang. Alasan nk tarik minat org.. selama puluh tahun dbp duduk tecangak tu.. tak berkembang ke sejarah ni? Melayu ni je bangang, takde jati diri.. jiwa lemah.
Kalau ahli dan pelajar bidang sejarah pun ikut flow org luar bidang baik kambus je fakulti sejarah tu.. belajar je pakai buku.. cukup belajar sejarah kat ipg. Last nak tambah.. bila depa tulis mcm ni.. kita ni mcm baru nak mula balik sejarah bangsa kita.. baru nk memahamkan bangsa kita tentang sejarah.. eloklah tutup muzium Zaaba tu. Hapuskan je buku2 buyong adil dan tokoh2 sejarawan melayu yg melawan barat selama ni..

Sorry bang.. sy dh lama pendam.



Tak lama lepas tu Srikandi yang entah sape ntah sibuk nak mempertahankan Gading dan F. Panjang berjela dia tulis dalam blognya. Aku membaca sambil ketawa lalu aku menulis :

Tadi ada member kata apa aku tulis pasal buku ni dh kena plot twist dengan SK. Korang carila sendiri blog dia (blogger cari makan gitulah).

Plot dia seperti mana beberapa Melayu konon mcm cerdik tertipu dengan nama penulis buku.
Beza aku dengan SK aku kenal personal Gading Bertuah ni sapa. Dia menikah ritu pun aku pegi. Aku tau tahap pengajian dia sampai mana walaupun aku kerja sekejap dgn dia. Aku tau politik pejabat aku mcm mana.

SK pulak mcm biasa adalah watak penyondol yang cari populariti dengan kenakan orang. Mentang2 sekarang zmn PH dia pun pusing cakap kami kerja zaman BN, sedangkan dia dah 8 tahun kerja mengadap pc, tak bercampur orang dan jadi kera sumbang hatta berinzal seorang diri dalam dunianya.

Aku lebih kenal Gading tu daripada engkau ..SK. Sampai sekarang aku panggil dia encik sebab aku hormat dia, sebab dia x pegawai aku walaupun aku tau dia selalu jaki dengan aku.. 😂😂. Aku boleh je nak bukak pekung dia, tapi aku rasa rilek je dulu., takyah kecoh.

Aku tengok korang jadi terpancut2 habis bila da staff gomen bersekutu dengan korang.. haha
Sangatlah basi apabila hal nama penulis yang dijadikan isu besar oleh penulis tersohor di alam angkasa macam Sk, sedangkan yang aku hujahkan adalah profesionalism penulisan sejarah.
Sk.. jangan jadi budak2. Tak payah nak tekan lif bangga diri tu. Matanglah sikit. Kami orang kerajaan tau masalah kami. Kau orang luar yang mengemis dengan orang kerajaan tak perlu la nak heboh mcm penjawat awam. Oh ya.. dulu kuat sangat jilat BN kenapa sekarang tak setia? Opportuniskan.. hahaha
Sebagai penulis besar dalam dunia sejarah inzal, beliau tak perlu rasa tercabar dan goyang dengan aku. Rilek2 sudah..

Kita sekarang hendak memandaikan sejarah bangsa bukan nak memulakan apa yang telah ada. Kalau kau nak baca apa kisah sebenar pasal ni.. boleh tgk skrin shoot dibawah komen tu nnt ye.
Mcm mana org bijak boleh terperangkap dengan isu nama penulis. Aku amat keliru.. Hahaha..
Aku jugak keliru kenapa Sk beria-ia upkan cerita salah (kononnya) di blog, web, page, acc peribadi beliau.. terdesak sangat ke nak melaris buku? 😂😂😂
Tenang2 sudahlah.. tak payah sindir, tak perlu rasa goyang, tak perlu sesumpah dgn ph. Berani kerana benar. Itu saja.,

Nnt tgk skrin shoot tu ye.. aku gentle punya orang. Tak selindung2... tp mmg aku blok orang kalau nak berhujah mcm sial.Alamak panjang pulak huraian aku tu lepas skrin shoot.. nnt SK baca kat post lagi satu tau.. 😂😂

-Raja Lela Perkasa

Gambar asal Write & Brave.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan