Selasa, 5 Jun 2018

PERTAPAKAN ORANG BUGIS DI BORNEO UTARA.


Kitab Sejarah Malaya

Oleh: Arif Amir
Seringkali kita dapati bahawa sejarah Malaysia tidak lari daripada perbincangan mengenai orang Bugis terutama berkisar tentang pemerintahan kerajaan Negeri Johor dan Selangor. Pernahkah kita terfikir, bagaimana situasi sejarah orang Bugis di sebelah timur Malaysia iaitu di Negeri Sabah (Borneo Utara sebelumnya)? Perkara ini perlu diberi perhatian kerana kurang dibincangkan secara ilmiah sedangkan diaspora masyarakat Bugis tidaklah tertumpu kepada sesetengah tempat sahaja seperti yang dikatakan oleh Andaya bahawa, proses perkaitan tumpuan diaspora orang Bugis ke dunia Melayu iaitu di kawasan Johor-Riau, Selangor dan Terengganu. Sabah juga tidak kurang menariknya sebagai Kawasan tumpuan etnik perantau tersebut.

Pada asasnya, orang-orang Bugis telah dikesan lebih awal berdagang di kawasan Borneo termasuk perdagangan tiga segi Sulawaesi-Sabah-Mindanao. Hanya tidak dapat dikesan tarikh yang tepat perdagangan tersebut bermula. Berdasarkan aktiviti ekonomi yang dinyatakan, seorang pedagang Bugis bernama Daeng Mapata, sering singgah di Kawasan daerah Tawau, Sabah untuk mendapatkan bekalan air dan makanan. Sekitar tahun 1865, pedagang tersebut bersama pengikutnya terdampar di pantai akibat dipukul ombak lalu telah membuka hutan berhampiran kawasan laut untuk dijadikan tempat tinggal. Maklumat lain mengenai sejarah pertapakan awal orang Bugis turut dinyatakan oleh Goodlet bahawa, orang Bugis mula bertapak di Borneo Utara bermula di Tawau seawal tahun 1882, setahun selepas penubuhan Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU). Ini dibuktikan apabila juga seorang pedagang Bugis bernama Puado dari Banjarmasin, memulakan pembukaan tanah di Tawau bagi mengusahakan perladangan kelapa. 

Adalah perlu untuk kita tahu bahawa fakta kehadiran awal orang Bugis di Sabah juga disokong dengan laporan oleh Penolong Residen British Residensi Sandakan, A.R. Dunlop ketika itu yang telah membuat lawatan sebanyak dua kali ke Tawau. Dunlop dikatakan telah melantik Puado sebagai penghulu di kawasan petempatan awal orang Bugis yang disifatkan sebagai sebuah petempatan yang tidak teratur dan tidak sistematik. Perlantikan tersebut sebenarnya telah memberi signifikan yang besar dalam sejarah pertapakan awal orang Bugis di Sabah. Walau bagaimanapun, menarik untuk diberi perhatian bahawa, pihak Belanda turut melawat kawasan petempatan tersebut termasuk lading-ladang kelapa yang diusahakan. Kelapa yang diusahakan menjadi sumber eskport Pantai Timur Borneo Utara pada awal pembukaan Tawau telah menarik kemasukan orang Bugis beramai-ramai. Hal ini demikian kerana, kemasukan mereka atas arahan Belanda kepada penghulu Puado untuk mencari lebih banyak pekerja lading-ladang kelapa. Namun, selepas penguasaan mutlak SBBU ke atas Sabah, kebanyakan buruh kontrak dari Indonesia hanya diambil daripada Tanah Jawa hasil persetujuan bersama SBBU dan belanda sekitar tahun 1907. Menarik bukan?.

Penghijrahan orang Bugis secara besar-besaran daripada Sulawesi ke Sabah mula dikesan selepas Perang Dunia Kedua. Bermula tahun 1954, proses kemasukan orang Bugis berlaku secara berterusan kerana peluang hidup yang lebih baik mengejar hajat ekonomi mereka. Data banci antara tahun 1950-1960 menunjukkan bahawa, jumlah imigran Indonesia yang berada di Sabah sekitar 24, 784 orang. Jumlah ini donominasi masyarakat Bugis memandangkan kemasukan buruh Jawa telah merosot apabila British tidak lagi menyambung kontrak perburuhan Jawa sejak tahun 1931. Selain perladangan, kehadiran masyarakat Bugis di Sabah semakin pesat apabila ekonomi mendesak dengan keperluan buruh dalam sektor pembalakan terutama tenaga buruh yang murah dari Indonesia. Kesannya, orang Bugis memasuki Sabah dengan jumlah yang besar dan terlibat menggerakkan ekonomi British dengan aktiviti pembalakan di kawasan-kawasan terpencil di Sabah termasuklah di Kalabakan, Serudung, Sipitang dan lain-lain.

Mungkin pembaca tertanya-tanya mengapakah daerah Tawau menjadi tumpuan utama permulaan orang Bugis di Sabah. Rasionalnya, kedudukan daerah Tawau merupakan kawasan sebelah Timur Sabah yang paling hampir dengan Indonesia menjadi antara faktor sebagai kawasan yang mudah diakses oleh orang Bugis memandangkan ketiadaan sempadan antara negara ketika itu. Hanya sempadan pemerintahan yang wujud kemudiannya selepas penyerahan Tawau kepada British dilaksanakan secara rasmi dengan tertubuhnya Suruhanjaya Sempadan pada tahun 1912 yang terdiri daripada pegawai-pegawai dari United Kingdom dan Netherland. Kewujudan negara bangsa sebagai pemangkin perkembangan kewujudan orang Bugis di Sabah semakin meluas ketika Persekutuan Malaysia dibentuk pada tahun 1963 atas persetujuan gabungan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Ada dalam kalangan mereka yang telah meleburkan identiti menjadi sebahagian daripada masyarakat peribumi. Ketika ini etnik Bugis dikenali sebagai masayarakat Peribumi kategori lain-lain di Sabah. 

Oleh yang demikian, kehadiran orang Bugis di Sabah telah melalui proses pengembaraan dan pengembangan yang sebenarnya berlaku sebelum zaman kolonial lagi. Ini termasuklah kehadiran masyarakat ini di Tanah Melayu sebelum merdeka. Faktor perdagangan dilihat sangat dominan terhadap etnik ini memandangkan mereka mahir dalam ilmu pelayaran, sering mengembara dan akhirnya menetap di kebanyakan kawasan di nusantara. Keberadaan mereka di Sabah wajar diberi pengiktirafan atas sumbangan mereka terhadap pembukaan dan pembanguna daerah Tawau dan sekitarnya. Tambahan pula, mereka merupakan penggerak utama ekonomi daerah Tawau awalnya sehinggalah menjadi tunjang ekonomi negeri Sabah hari ini. Hal ini demikian kerana, masyarakat Bugis di Sabah merupakan pemdominasi kedua ekonomi negeri tersebut hari ini selepas etnik Cina. Sungguhpun ramai daripada komuniti ini yang kembali semula ke Indonesia, namun legasi dan pertapakan orang Bugis di Sabah wajar diberi perhatian dalam sejarah Malaysia. Ini bermakna komuniti Bugis yang berada di Sabah mempunyai persamaan sejarah seperti komuniti Bugis di Semenanjung Malaysia yang pada hari ini dikenali sebagai salah satu kumpulan dalam rumpun etnik Melayu.

RUJUKAN
Acciaioli, G., ‘Legacy of Conflict, Bugis IDPs have Travelled as Warriors, Farmers, Fishers and Traders’, Journal of University of Western Australia and the Asia Research Institute, National University of Singapore, 2005.
Asmiaty Amat (Ed.), Bugis Sabah, Kuala Lumpur: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia, 2012.
Andaya, B. W., A History of Malaysia, Hampshire: Palgrave, 2001.
Goodlet K., Tawau: The Making of a Tropical Community, United Kingdom: Opus Publications, 1977.
Suraya Sintang, Sejarah dan Budaya Bugis di Tawau, Kota Kinabalu: Penerbit Univerisiti Malaysia Sabah, 2007.



2 ulasan:

  1. terima kasih tuan telah menceritakan sejarah Keturunan sebenar paling.Terawal Bugis Wajo- dan menceritakan juga sejarah almarhum nenda moyang poyang saya iaitu Daeng Mapata dan Puado seorang bangsawan -Wajo terkemuka,terkenal ,berkarismatik..

    BalasPadam