Merong Mahawangsa |
Kesekian kalinya topik ini masih jadi minat
saya dalam melihat sejauh mana kewujudan naskah-naskah seni penulisan Melayu
dianggap sebagai bentuk histografi yang membanggakan. Sebelum-sebelum ini saya
pernah berkongsi beberapa info tentang HMM dan mendapat pelbagai respon yang
baik. Kebiasaanya para pengkaji teks ini akan terbahagi kepada 2 kumpulan
samada berdasarkan kepada teks HMM kajian Siti Hawa Salleh atau berdasarkan At
Tarikh Salasilah Kedah. Jarang sekali kita temukan kombinasi kedua-dua teks ini
dalam satu kajian.
Secara umumnya juga HMM dianggap sebagai
hikayat dan mitos oleh ahli sejarah namun tidak pula bagi golongan sastera yang
menganggap ia sebagai seni penulisan kreatif dan kritis. Oleh itu nyatalah
bahawa tema HMM ini mempunyai 2 golongan atau perkumpulan samada secara teks
atau secara ideologi.
Persoalan yang nyata ialah mengapa tidak ada
kajian sejarah berkenaan hal ini? Sedangkan perkara ini sedikit sebanyak
membuktikan kewujudan Kedah Tua dan jika hendak dibandingkan kepada naskah ini (jika
dipercayai siap pada 1136M) dengan teks-teks lain ternyatalah ia membuktikan
bahawa HMM sangat tua. Namun manuskrip asal HMM disalin pada 1821 dan dibukukan
pada tahun 1840.
Oleh itu jika kita mahu berpegang kepada
tarikh 1821 atau 1840 berdasarkan salinan James Low nyatalah bahawa
berkemungkinan besar ia ditulis lebih awal dari tarikh 1821. Namun kesukaran
paling nyata ialah bagaimana hendak membuktikan bahawa ia lebih tua?. Saya
tidak ingin membincangkan hal tarikh teks tersebut dibukukan apa yang mahu saya
utarakan ialah sejauh mana teks ini membantu dalam penyelidikan sejarah Kedah.
Dipercayai terdapat 28 HMM yang telah
diekstrak dari naskah salinan Low dari pelbagai nama penulis termasuklah yang
berada di Indonesia (naskah ini hilang). Saya hanya dapat membaca 4 versi
Hikayat Merong iaitu
1.Versi Low
2.Versi Siti Hawa Salleh
3.Versi Abdullah Musa Lubis
4.Versi Mohamad Hassan ( At Tarikh Salasilah)
5.Versi Wan Yusuf (Tarikh Kerajaan Kedah)
Versi 4&5 menyalin sedikit sebanyak
daripada Versi 1, manakala versi 2 adalah kajian ilmiah yang menggabungkan 4
kajian teks Barat seperti Maxwell dan Sturrock berdasarkan Versi Low. Manakala
Versi 3 diterbitkan lebih awal dari versi Siti Hawa Salleh. Namun sehingga kini
versi dualah yang digunapakai sebagai rujukan teks utama HMM manakala Versi 4 iaitu
At Tarikh digunapakai sebagai rujukan teks utama Sejarah Kedah. Namun tahukah
anda bahawa Versi 3 hingga 5 mempunyai 10% atau 20% perbezaan dari versi 1 dan
2. Perbezaan yang sedikit inilah yang sedang diperhati dan dinilai kerana 20%
ini mempunyai perbezaan yang sangat ketara terutamanya dari segi nama tempat
dan beberapa peristiwa yang berlaku.
Soal mengapa HMM dipercayai siap pada tahun
1840 ialah jika dibaca pada bab terakhir disebut nama Sultan Ahmad Tajuddin
Marhum Melaka yang bernasab hingga Sultan Muhammad Jiwa. Oleh itu teks ini
mempunyai campuran kisah dan cerita nyata dan khayalan yang menyebabkan ia
jatuh kedalam hal kesusasteraan. Namun saya yakin bahawa kisah-kisah awal HMM
hingga kepada Sultan Muzafar Syah adalah kisah nyata yang ditulis mengikut kebudayaan
Melayu dan setempat. Namun yang menyukarkan keadaan ialah hendak menentukan
garis masa kerana terdapat nama-nama Raja Shiva Buddha di dalam HMM. Selain itu pada zaman baginda terdapat beberapa naskah lain yang ditulis iaitu http://kitabsejarahmalaya.blogspot.my/2014/06/pensejarahan-kedah-abad-ke-19-melalui.html
Mungkin berdasarkan kepada kejadian yang
diceritakan agak sukar hendak mencapai maksud itu tapi jika dilihat kepada
persekitaran semasa yang ditulis di dalam HMM berkemungkinan besar kita dapat
melihat hipotesis kewujudan figura-figura dalam hikayat ini dan yang paling
penting ialah buat masa sekarang apakah Raja Muzaffar itu ialah Raja Merong
Mahawangsa?. Jika dilihat dari sudut lain ialah apakah kisah HMM ini juga terdapat di Thailand atau Patani? Jawapannya ya
Klik sini
http://kitabsejarahmalaya.blogspot.my/2017/07/hikayat-merong-mahawangsa-versi-thai.html
Lebih menarik lagi ialah mengapa Kisah Raja Bersiong begitu menonjol dalam masyarakat Melayu? Apakah mungkin kerana ia telah diangkat sebagai sebuah filem? dan mengapa pula Tunku Abdul Rahman memilih kisah itu supaya difilemkan? Apa jawapan anda?
MHR
Klik sini
http://kitabsejarahmalaya.blogspot.my/2017/07/hikayat-merong-mahawangsa-versi-thai.html
Lebih menarik lagi ialah mengapa Kisah Raja Bersiong begitu menonjol dalam masyarakat Melayu? Apakah mungkin kerana ia telah diangkat sebagai sebuah filem? dan mengapa pula Tunku Abdul Rahman memilih kisah itu supaya difilemkan? Apa jawapan anda?
MHR
Tiada ulasan:
Catat Ulasan